Konstrukcja akcji w Zemście
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Osią konstrukcyjną Zemsty jest konflikt dwóch czołowych postaci: Cześnika i Rejenta. Konflikt ten zasadzał się na kwestiach ekonomicznych (ożenek z bogatą Podstoliną byłby dla obu szlachciców korzystnym interesem) oraz różnicach społecznych, dzielących bohaterów (Cześnik zajmował stosunkowo wysokie miejsce w tabeli urzędów szlacheckich, Rejent – zdecydowanie niższe). Podejście do sprawy konfliktu jest jednak groteskowe, co zostało pokazane poprzez komiczne sprzeczności:

  • Cechy charakteru Cześnika i Rejenta – zestawione ze sobą na zasadzie sprzeczności, co wzmaga komizm,
  • Posiadanie wspólnego domostwa, z którego żaden z mieszkańców nie myśli się wyprowadzić. Przypomina to słynną bajkę Fredry Paweł i Gaweł. Spór o mur graniczny wygląda iście groteskowo. Rejent chce naprawić mur, aby odgrodzić się od sąsiada. Cześnik protestuje, choć przecież i jemu powinno zależeć na odgrodzeniu się od znienawidzonego Milczka. Cześnik protestuje więc dla samego protestowania, spór nie jest właściwie sporem o mur, ale o prawo do jego naprawy. Obaj bohaterowie są zawzięci, wyolbrzymiają każdy drobiazg i nie chcą ustąpić.
  • Umieszczenie bohaterów w starym zamczysku – autor kazał swoim bohaterom, ludziom sobie współczesnym, zamieszkiwać zamek sprzed kilku wieków. Uzyskał przez to efekt dla komedii ważny: komiczny kontrast – kontrast pomiędzy "poetyckością" miejsca akcji a "prozaicznością" zamieszkujących to historyczne miejsce postaci.





  Dowiedz się więcej
1  Historia sporu o zamek
2  Czas i miejsce akcji Zemsty
3  Charakterystyka szlachty w „Zemście”



Komentarze
artykuł / utwór: Konstrukcja akcji w Zemście


  • ta strona jest zajebiaszcza, pomogła mi w przepracowaniu tej książki. Jestem w klasie 1 gimnazjum, nauczyciel zapowiedział nam sprawdzian z z tej książki, ale jestem pewna że mi pójdzie spoko sprawdzian bo opracowanie jest zrozumiale opisane. Tera rozumiem o co w tej książce chodzi. dzIeKi i pOzdRowIOnkAa;))
    MarioLciA (mariolkal960 {at} buziaczekinteria.pl)

  • SPOX!!!!!! Dopiero teraz rozumie o co chodzi.Dzięki tej stronce mapisze dobrze test sprawdzający znajomość lektury.Sama książka nie dokładnie była prze ze mnie zrozumiana.Teraz jarze!!! Pozdro!!!
    Patrycja (p.gron.interia.pl)

  • superańskie streszczonko!!! dzięki niemu zrozumiałam o co w tej kziążce naprawdę chodzi, bo po przeczytaniu książki nic nie zrozumiałam a teraz wszysto wiem.dzięi
    Magda (madzia22722)

  • Chodzę do I klasy gimnazjum i właśnie przerabiamy zemstę. Książka jest trudna do zrozumienia bo nie dość że o rzeczach z którymi nie mam na co dzień do czynienia to jeszcze pisana wierszem:( Dopiero dzięki tej stronce zaczynam rozumieć o co wogóle chodzi! Czytałam już streszczenie i myślę że dostanę jutro dobrą ocenę z opowiadania aktu I. Pozdro!
    Annie (freeandfree {at} vp.pl)

  • dzieki przydalo mi sie!!!!a wiecie co mialam napisac????? oto temat: Rozwiń w formie listu lub opowiadania "gdyby to wydarzylo sie mnie" wybierz dowolna scene z Zemsty i przeniesz nią w czasy współczesne!!!!dzieki
    Marta13 (szaleniec131 {at} wp.pl)

  • ciekawa stronka...przydała mi sie=)szkoda że nie ma planu wydarzeń...akurat mi potrzebny...
    Wiola (www.misia0bla {at} .wp.pl)

  • ta strona jest świetna!!!
    sylwia (sylwia-mazur {at} tlen.pl)



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: